Actualiteit

De evolutie van het thuisverbruik van eieren, gevogelte en konijn in 2019

De evolutie van het thuisverbruik van eieren, gevogelte en konijn in 2019

Het marktonderzoeksbureau GfK Belgium onderzocht in opdracht van VLAM het aankoopgedrag van verse producten voor thuisverbruik bij 5.000 Belgische gezinnen. Het eierverbruik is de enige sector die een positieve tendens kan neerzetten, kip blijft stabiel terwijl het thuisverbruik van konijn verder daalt.

Aankopen kip stabiel

De Belg kocht in 2019 7,9 kg kip, waarmee dit zich op hetzelfde niveau situeert als in 2018. De aankoop van kalkoen daalde met 0,1 kg tot 0,9 kg kalkoen, voor ander gevogelte is dit slechts 230 gram. Het aandeel van kip binnen de gevogeltecategorie blijft met 87% op een zeer hoog peil. Kalkoen is op termijn de verliezer en ziet zijn aandeel krimpen van 13 naar 10%. Het segment ‘ander gevogelte’ is met 3% marktaandeel zeer miniem.

Eierverbruik stijgt verder

In 2019 kocht de Belg gemiddeld 72 eieren. Dit zijn 2 eieren (bijna 2%) meer dan het jaar voordien. De eierverkoop herstelde zich van de Fipronilcrisis in juli 2017 en komt nu terug op het niveau van vóór de crisis. Scharreleieren zijn veruit het belangrijkste segment gevolgd door vrije uitloop. Bio kende in 2019 een lichte terugval maar op lange termijn groeit dit segment.          

Thuisverbruik van konijn in dalende lijn

Het thuisverbruik van konijn nam verder af in 2019 en zakt naar 190 gram, een daling met 30 gram t.o.v. 2018. Dit is in de eerste plaats te wijten aan een dalend aantal kopers, maar ook aan een dalende aankoopfrequentie.   

Tekst: Pluimvee – Bron: Gfk België in opdracht van VLAM – Foto: Shutterstock

Te vinden in: Leghennen , Alle categorieën , Braadkippen , Konijnenhouderij