Actualiteit

Veeportaal, hoe correct zijn uw gegevens?

Veeportaal, hoe correct zijn uw gegevens?

Dat er meer pluimvee is geslacht dan dat er is opgezet of tomen die nog steeds geregistreerd staan terwijl ze al maanden zijn geslacht zijn vermoedelijke enkele zaken die u niet onbekend zijn als pluimveehouder als het om de vervoersmeldingen betreft. Sinds 2019 gelden er in de pluimveesector namelijk verplichtingen om bij aan- en afvoer op pluimveebeslagen verplaatsingsdocumenten op te maken en te registreren in de Saniteldatabank via Veeportaal.

 

Bij élke verplaatsing van pluimvee van of naar een pluimveebeslag moet een verplaatsingsdocument binnen de 7 dagen opgemaakt en geregistreerd worden. Bij binnenlands vervoer tussen twee inrichtingen (beslagen, slachthuis,…) is de vervoerder verantwoordelijk voor de opmaak en registratie van het verplaatsingsdocument in drievoud. Een exemplaar voor de laadplaats, de losplaats en de vervoerder. Elke partij ontvangt dit binnen de 7 dagen en bewaart dit document gedurende 5 jaar.

 

Fouten meer regelmaat dan uitzondering

 

Ondanks dat het gros van de verplaatsingen door de vervoerder worden ingevuld, sluipen er regelmatig fouten in waardoor de registratie van verplaatsingen zijn doel volledig mist. Vaak komt het voor dat er volgens de databank meer pluimvee is geslacht dan dat er is opgezet, tomen nog steeds geregistreerd staan terwijl ze al maanden zijn geslacht,…

 

“Het doel van de registratie van de vervoersmeldingen gaat volledig verloren als men niet kan betrouwen op de juistheid van de ingevoerde data. Naast een betere controle door de vervoerder en de pluimveehouder op de correctheid van de ingevoerde data, zou de toegankelijkheid van Veeportaal dringend moeten verbeteren, waarbij de pluimveehouder zelf de nodige correcties zou moeten kunnen doorvoeren. Momenteel is het een log en onoverzichtelijk systeem”, aldus Martijn Chombaere, beleidsmedewerker bij de Landsbond Pluimvee.

 

Toezicht juistheid pluimveehouder cruciaal

 

Het is dus cruciaal dat u als veehouder, naast de registratie van import/export, erop toe te ziet dat je steeds binnen de 7 dagen na het vervoer over het verplaatsingsdocument beschikt om de aan- en afvoer op jouw beslag te kunnen aantonen en of het verplaatsingsdocument overeenstemt met het effectieve vervoer. Als je opmerkt dat bepaalde gegevens niet correct zijn, geef je dit binnen de 14 dagen na de verplaatsing door aan DGZ zodat dit kan rechtgezet worden via de helpdesk via telefoon op het nummer 078 05 05 23 of via mail helpdesk@dgz.be.

 

Tekst: Pluimvee - Bron: DGZ - Foto: Pluimvee

Te vinden in: Leghennen , Alle categorieën , Braadkippen , Wetgeving , Moederdieren - Broeierij