Actualiteit

N-arrest pluimveestal zet wetstraat in rep en roer

N-arrest pluimveestal zet wetstraat in rep en roer

Vorige week donderdag besliste de Raad voor Vergunningsbetwistingen om een vergunning voor een uitbreiding van een pluimveestal te vernietigen op basis van de stikstofuitstoot van het bedrijf. Het is de eerste keer dat om die reden een vergunning wordt vernietigd. Volgens de rechter kan het bedrijf niet bewijzen dat een nabijgelegen Natura 2000-gebied niet verder wordt aangetast door de uitbreiding. Door dit arrest staat de hele Wetstraat in rep en roer, want deze uitspraak zet het hele Vlaamse stikstofbeleid op losse schroeven met gevolgen van de landbouw tot aan de verbreding van de Brusselse ring tot de industrie. “Dat Vlaanderen ergens zal moeten in knippen qua uitstoot is haast onvermijdelijk. Maar de hete aardappel moet niet enkel doorgeschoven worden naar de landbouw en al zeker niet naar de pluimveehouderij, gezien de grote verschillen tussen de diersectoren.  Wij zijn niet alleen de oorzaak en niet alleen de oplossing”, zegt Danny Coulier, voorzitter van de Landsbond Pluimvee.

 

De hele Wetstraat praat over stikstof. Hoe komt dat?

 

De directe aanleiding is dus een arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen over een nieuwe kippenstal in de provincie Limburg. De Raad oordeelde dat die nieuwe stal te dicht bij een waardevol natuurgebied lag. En dat de Vlaamse regeling die de milieuvergunning in de eerste plaats mogelijk had gemaakt gewoon niet voldoet.

 

Het is de eerste keer dat een rechtbank zich uitspreekt over deze problematiek en dat heeft verreikende gevolgen. “De Raad zal in vergelijkbare zaken wellicht tot dezelfde conclusie komen”, zegt professor Milieurecht Luc Lavrysen (UGent). “Wie een vergunning aanvraagt, zal moeten aantonen dat ze geen impact hebben op de stikstofniveaus in natuurgebieden.” In Nederland vernietigde de Raad van State een paar jaar geleden zelfs de hele wetgeving met dezelfde argumentatie. Het gevolg: van de ene dag op de andere lagen 18.000 projecten stil. Zo’n vaart loopt het hier niet, maar elke milieuvergunning kan wel op dezelfde grond aangevochten worden. Een pak vergunningsaanvragen kunnen zodoende in het gedrang komen.

 

Wat schort er met de stikstofregeling?

 

Voormalig minister van Milieu Joke Schauvliege (CD&V) had een tijdelijke regeling uitgedokterd die werkte met drempels. Als een vergunningsaanvraag kon aantonen dat ze minder dan 5 procent van de totale draagkracht van een kwetsbaar natuurgebied innam, was het goed. Maar als er een pak van die vergunningen worden goedgekeurd, zit je al snel in het rood.

 

Voor wie kan het arrest gevolgen hebben?

 

Al wie een nieuw project wil neerpoten eigenlijk. “Denk aan de uitbreiding van de haven van Antwerpen. Of van de luchthaven”, somt specialist Milieurecht Hendrik Schoukens (UGent) op. “Of voor Oosterweel of de verbreding van de Brusselse Ring.” Of voor gelijk wie die een winkelcentrum of een stadion wil neerpoten, dat het nodige verkeer met zich meebrengt. Verkeer stoot nu eenmaal, net als de landbouw en de industrie stikstof uit. Een belangrijke vervuiler die vaak over het hoofd gezien wordt, maar ook huisgezinnen hebben hun aandeel.

 

Wat wil de politiek daar nu aan doen?

 

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) sleutelt aan een nieuw kader dat wél sluitend moet zijn. Een groot openbaar onderzoek moet dit voorjaar nog in kaart brengen wat de opties zijn. Tijdens de zomer moet dat uitmonden in een nieuw plan van aanpak. “We moeten er alles aan doen om Nederlandse toestanden te vermijden”, is het devies. Eén ding is zeker, het laatste woord is hier nog niet over geschreven. Het N-dossier zal 2021 de landbouwsector in grote mate beheersen.

 

Tekst: Pluimvee - Bron: VILT/Het Nieuwsblad – Foto: Shutterstock

Te vinden in: Alle categorieën , Wetgeving , Milieu