„Wij geloven nog in de toekomst van de dierlijke sectoren in Vlaanderen en gaan er 10 miljoen euro in investeren in 2025." Dit statement gaf wetenschappelijk directeur Sam De Campeneere mee tijdens zijn inleiding op de studiebijeenkomst van het Instituut voor Landbouw, Visserij en Voeding Onderzoek (ILVO) in Merelbeke-Melle.
Het ILVO en het Proefbedrijf Pluimveehouderij in Geel zijn de twee toonaangevende onderzoekslocaties voor de pluimveehouderij in België. In Geel is er uitgebreide accommodatie voor praktijkonderzoek, zowel voor vleeskuikens als leghennen. Op het ILVO daarentegen is de accommodatie sterk verouderd maar weldra komt daar verandering in. Met fierheid werd op dinsdag 8 oktober – voorafgaand aan de studienamiddag – de bouw aangekondigd van zowel een up-to-date Feed Pilot als een multifunctionele en innovatieve pluimveeproefstal.
Pluimveeproefstal
De pluimveeproefstal is uitgerust om klimaatneutraal te functioneren, maar laat vooral toe innovatief onderzoek in pilotafdelingen uit te voeren. Dier- (voeding, management, klimaat) én omgevinggerelateerd (emissies en excreties) onderzoek kan er in nauwe samenwerking met andere ILVO-expertisecentra wetenschappelijk uitgevoerd worden, aldus Evelyne Delezie, die de onderzoeksgroep Pluimvee leidt. Bemerk ook de doelstelling en aandacht voor aanvaardbaarheid van dierlijke productie, opleiding en vorming, bio-veiligheid en mogelijkheid voor de ontvangst van bezoekers.
Ook werd de Feed Pilot voorgesteld die precisieproefvoeders voor dierproeven (varkens, rundvee en pluimvee) zal produceren, in de eerste plaats voor de eigen projecten, maar ook voor derden. Onder andere technologische testen binnen de bestaande infrastructuur zijn mogelijk.
Voor het pluimveeonderzoek is er een speciale, afgescheiden lijn om contaminatie te vermijden, met onder andere kleinere mengers, hamermolen, wals en een specifieke persinstallatie. En ook omdat de proefbatches nu eenmaal veel kleiner zijn voor pluimvee dan voor varkens of rundvee.
Planning en budget
Voor beide bouwprojecten is de financiering rond – zo’n 10 miljoen euro is hiermee gemoeid – evenals alle nodige vergunningen. Dit laatste vergde een lange procedure, gaf Sam De Campeneere met een zucht mee. De aanbestedingen voor de Feed Pilot zijn binnen en zeer recent goedgekeurd. Dus de start van de bouw zal nog dit jaar starten met de bedoeling om eind 2025 operationeel te zijn.
Wat de pluimveeproefstal betreft, ook hier is de financiering rond (op zo’n 4 miljoen euro geraamd), de vergunningen toegekend maar de aanbestedingen nog niet goedgekeurd door de overheid (het Rekenhof). Intussen werd de verouderde infrastructuur afgebroken en geruimd (zes stallen van zestig jaar oud) en de locatie klaargemaakt voor de bouw voorzien in 2025. Met beide investeringen die samen zullen oplopen tot boven de 10 miljoen euro geeft ILVO aan om nog te geloven in een toekomst van de Vlaamse Veehouderij, weliswaar in een maatschappelijk aanvaarde context.
Naast eigen ILVO middelen kon men voor de financiering onder andere ook rekenen op financiële steun van het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie, van de Vlaamse Gemeenschap, van het Europees Fonds voor Plattelandsontwikkeling en de VICTAM Foundation.
Bron: LM – Foto: ILVO