De heffingsvrije import van Oekraïne blijft de gemoederen bedaren. Naast de inspanningen van landelijke organisaties kaart AVEC, de organisatie die de pluimveevleesproducenten in de EU vertegenwoordigt, deze problematiek eveneens al enige tijd aan. In een nieuw schrijven willen ze de problematiek nog eens extra onderlijnen zodat beleidsmakers de nodige zaken zullen doen om de Europese pluimveevleessector te beschermen.
In een schrijven van de organisatie willen ze in eerste instantie hun solidariteit met het Oekraïense volk ten volle benadrukken. “Onze organisatie staat volledig achter de maatregelen die gericht zijn op het helpen van Oekraïners burgers om de gevolgen van deze verschrikkelijke oorlog onder ogen te zien”, aldus AVEC.
Sterke invoer na liberalisering van de handel
In juni 2022 hebben de EU-autoriteiten besloten om de handel met Oekraïne volledig te liberaliseren, met als doel het land te steunen na de Russische agressie. De bescherming van de pluimveesector door middel van tariefcontingenten is daarmee verdwenen, met als gevolg een ongekende stijging van de invoer van pluimvee en eieren tegen zeer lage prijzen uit Oekraïne. De totaal invoer van pluimveevlees in de EU bedroeg 163.675 ton in 2022, een stijging van +80% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Herintroductie quota, een vereiste
Terwijl de Commissie een voorstel heeft gedaan om de liberalisering van de handel met Oekraïne te verlengen voor 1 extra jaar roept AVEC beleidsmakers in het EU-Parlement en de Raad op om de door de Commissie voorgestelde tekst te wijzigen. Dit om ervoor te zorgen dat de pluimveesector wordt uitgesloten van deze liberalisering en dat de quota opnieuw worden geïntroduceerd.
Hoewel AVEC de noodzaak begrijpt om Oekraïne collectief te steunen, is het niet eerlijk dat hun sector daar individueel voor moet opdraaien. Het uitblijven van maatregelen zou volgens AVEC de toekomst van de Europese pluimveesector bedreigen. Ondergeschikt aan de herintroductie van de quota vraagt AVEC in het bijzonder dat:
- De vrijwaringsclausule (artikel 4 – pagina 10) moet sneller geactiveerd kunnen worden: de 3 maanden aanslagperiode, moet worden teruggebracht tot 1 maand en de totale procedure mag niet langer duren dan 2 maanden.
De vrijwaringsclausule moet snel kunnen worden geactiveerd om ernstige gevolgen voor verstoorde markten te voorkomen
- In het huidige voorstel kan alleen een lidstaat of de Commissie zelf een onderzoek instellen voor een vrijwaring (artikel 4 lid 3). De mogelijkheid moet ook beschikbaar worden gesteld aan een voor de sector representatieve vereniging die te lijden onder de marktverstoring.
De mogelijkheid bestond in de huidige wetgeving die momenteel van toepassing is, maar is geschrapt in het nieuwe voorstel van de Commissie. AVEC vraagt zich – terecht – af waarom.
- Om expliciet in de tekst toe te voegen dat Oekraïne zich ertoe verbindt de EU-normen te respecteren (op het gebied van dierenwelzijn, voedselveiligheid, diergezondheid en milieubescherming) en om de controles aan de grens te versterken om eerlijke concurrentie voor de Europese producenten te garanderen.
Vandaag respecteert Oekraïne identieke EU-normen niet, wat leidt tot oneerlijke concurrentie met de EU-producenten.
AVEC is ervan overtuigd dat beleidsmakers het cruciale belang van deze wijzigingen zullen begrijpen en voor de nodige aanpassingen aan deze wetgeving zullen zorgen om de Europese pluimveevleessector te beschermen.
Tekst: Pluimvee – Bron: AVEC – Foto: AVEC