Actualiteit

Landsbond Pluimvee haalt slag thuis na klacht tegen Bite Back

Landsbond Pluimvee haalt slag thuis na klacht tegen Bite Back

In een onlangs gelanceerde campagne roept Bite Back mensen op om ‘mee te vechten’ tegen de volgens hen te laattijdige uitfaseringsdatum voor verrijkte kooien, nl. 2036. Hiervoor gebruikten ze meermaals foutieve informatie en beeldmateriaal om via de emotionele weg de burger of consument te misleiden. De Landsbond Pluimvee had daarom bij verschillende instellingen een klacht neergelegd tegen deze misleidende campagne en haalt hierin nu hun slag thuis.

 

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame oordeelde dat bepaalde beweringen in de campagne niet waarheidsgetrouw waren en daardoor de consument kon misleiden, wat strijdig is met artikel 4 en 5 van de ICC-Code. De Jury heeft hierop de adverteerder derhalve verzocht om de reclame te wijzigen met betrekking tot de foutieve beweringen, en bij gebreke daaraan de reclame niet meer te verspreiden. 

 

Desinformatie

 

“Desinformatie over onze sector is schering en inslag. Onze sector moet al elke dag opboksen tegen oneerlijke concurrentie uit het buitenland. Als dieren’rechten’organisaties echt begaan zijn met dierenwelzijn dan zouden we zij aan zij strijden, maar dit is niet waar hun verdienmodel ligt. Ondanks dat deze campagne slechts een eenmalige publicatie betrof, ging het ons om het principe", aldus Martijn Chombaere, beleidsmedewerker van de Landsbond Pluimvee.

 

Tekst: Eigen verslaggeving – Foto: Shutterstock

Te vinden in: Algemeen , Leghennen , Wetgeving