Actualiteit

Quick misleidt de consument!

Quick misleidt de consument!

Landsbond Pluimvee wil dringend stopzetting van vleesbenamingen voor plantaardige producten

De Landsbond Pluimvee wil dat de FOD Economie dringend op de proppen komt met definitieve richtlijnen voor het gebruik van vleesbenamingen voor plantaardige producten. Recent dook er opnieuw reclame op waarbij er dier(onderdelen) worden gebruikt om vegetarische producten beter in de markt te zetten. Quick lanceerde namelijk zijn ‘Chicken Filet Veggie’, een burger waar er helemaal geen kip is in verwerkt. “Puur consumentenbedrog”, aldus de Landsbond Pluimvee.

Vorig jaar besliste het Europees Parlement dat elke lidstaat zelf de regels met de benamingen van vlees- en melkvervangers mag bepalen. Waarbij de FOD Economie op korte tijd met definitieve richtlijnen zou komen om het gebruik van vleesbenamingen, verwijzend naar het dier of een onderdeel ervan, te verbieden voor plantaardige producten.

Poulettekes’ of ‘Speckskes’ zouden dan voltooid verleden tijd zijn, eveneens vage verwijzingen zouden niet meer toegelaten worden. Namen die verwijzen naar de vorm - waaronder (noten) burger, (vegan) schnitzel, (vegetarische) worst,… - van vleesproducten, zouden wel nog toegelaten blijven, zolang er een duidelijke verwijzing is dat ze plantaardig zijn.

In de campagne van Quick wordt zowel het dier, als het onderdeel - filet - ervan vermeld. “Filet is het duurste en beste onderdeel van de hele kip en is het meest gegeerd in Europa. Wij zijn zeker niet tegen vegetarische producten, alleen vinden wij het niet kunnen dat ze hun product beter in de markt willen zetten door er gekende vleesbenamingen aan toe te kennen waardoor ze de consument misleiden. In hun ‘Chicken Filet Veggie’-burger zit er namelijk geen gram kip, maar betreft het louter een quornburger. Dringend duidelijke richtlijnen zijn zodoende nodig om dit consumentenbedrog een halt toe te roepen”, aldus Martijn Chombaere, beleidsmedewerker bij de Landsbond Pluimvee.

Te vinden in: Alle categorieën , Wetgeving