
Het thuisverbruik van eieren in België blijft in 2024 verder toenemen. Gemiddeld kochten Belgen dit jaar 80,4 eieren per persoon, een stijging van 5 procent tegenover 2023. Driekwart van die eieren waren scharreleieren, die hiermee stevig hun positie als standaardkeuze behouden. Al moet er wel bij vermeld worden dat de retail geen eieren meer verkoopt vanuit verrijkte kooisystemen, wat de keuzevrijheid van de consument beperkt.
Meer eieren in de winkelkar, vooral in de supermarkt
Uit cijfers van marktonderzoeksbureau YouGov Belgium en de iVox/VLAM-consumptietracker blijkt dat 94 procent van de Belgische gezinnen in 2024 eieren kocht, tegenover 93 procent een jaar eerder. De aankoopfrequentie lag met ruim zestien keer per jaar opvallend hoog. Dat vertaalt zich ook in de uitgaven: gemiddeld spendeerde een Belg 21,70 euro aan eieren, 6 procent meer dan in 2023.
Qua prijs blijft het verschil tussen eitypes groot: een scharrelei kostte gemiddeld 0,23 euro, een vrije-uitloopei 0,34 euro en een bio-ei 0,41 euro per stuk. Toch daalde het volume-aandeel van bio-eieren licht van elf naar tien procent, al bleef hun aandeel in waarde op zestien procent. Vrije-uitloopeieren herstelden van een terugval in 2023 en vertegenwoordigen nu opnieuw zestien procent van het volume.
Tekst: VILT/Pluimvee – Bron: Vilt – Foto: Shutterstock