Halverwege september ging VTM een brug te ver door een pleidooi voor veganisme te houden en de consument doelgericht te sturen in enkele Familie-afleveringen om verschillende landbouwproducten uitdrukkelijk af te raden en hen aan te zetten om naar de toekomst toe veganistische producten aan te kopen. “Het verschaffen van foutieve informatie om de consument te sturen veganistische producten aan te kopen en de gekleurde insteek door GAIA, zijn naar ons inziens twee zaken waar VTM in de fout is gegaan. Dit konden we niet zonder gevolgen laten en hebben daaropvolgend klacht ingediend bij De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) die zich nu heeft uitgesproken en VTM een boete heeft opgelegd van 25.000”, aldus Danny Coulier, voorzitter van de Landsbond Pluimvee.
Pleidooi voor veganisme
In september vorig jaar zond de populaire VTM-soap Familie, goed voor zo’n 800.000 kijkers, een verhaallijn uit over veganisme. Eén van de personages in de soap, zelf een veganist, hield daarbij een vurig pleidooi voor veganisme waarbij er een negatieve connotatie aan verschillende landbouwproducten werd toegekend door onjuiste negatieve informatie te verstrekken. Naast scharreleieren, werden ook vlees, vis en zuivelproducten (boter, melk,…) geviseerd.
VRM volgt redenering DPG Media en GAIA niet
GAIA en DPG Media zeiden niet te snappen wat het probleem was. “Wij adverteren al langer bij DPG Media. We vroegen of er geen andere mogelijkheden waren om onze campagne in de kijker te zetten en toen kwam het idee om samen te werken bij enkele afleveringen van Familie. Wij maken gewoon gebruik van die mogelijkheid, zoals ook andere organisaties doen”, zei Ann De Greef van GAIA toen.
VTM liet op zijn beurt weten dat het met Familie vaak maatschappelijke en actuele thema’s op de agenda zet. “Daarbij worden soms samenwerkingen aangegaan, als dat binnen de verhaallijn past. Aangezien duurzaamheid en veganisme tegenwoordig vaak onder de aandacht komen, wil Familie ook die thema's belichten. Vandaar dat we hier gekozen hebben voor een samenwerking met GAIA”, aldus de zender.
De Vlaamse mediaregulator, een onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media die controleert of de Vlaamse media zich houden aan de reclameregels, oordeelt daar nu anders over. Volgens VRM wordt het bestaan van die sponsorovereenkomst ook niet betwist door DPG Media. “We hebben vastgesteld dat de verhaallijn wel degelijk op vraag van de sponsor werd uitgewerkt en dat die nog niet bestond alvorens GAIA besloot op te treden als sponsor. Op die manier kunnen we constateren dat deze verhaallijn niet het gevolg is van een samenloop van omstandigheden, maar onmiskenbaar het gevolg was van een bewust redactionele keuze die gemaakt werd in het licht van het sluiten van een belangrijke sponsorovereenkomst”, aldus VRM.
De regulator stelt daarop dat er sprake is van “duidelijke en verregaande beïnvloeding door de programmasponsor van de inhoud van het gesponsorde programma waardoor de verantwoordelijkheid en de redactionele onafhankelijkheid van DPG Media wezenlijk werden aangetast”. Daarom besloot de VRM een geldboete op te leggen van 25.000 euro.
Tekst: Pluimvee/Vilt – Bron: Vilt - Foto: Shutterstock