Amerikaanse leghennen bedrijven schakelen in ijl tempo om van kooihuisvestingssystemen naar scharrel, vrije uitloop of biologisch. Het bedrijf Egg Innovations, één van de grote spelers – en voorlopers – op de vrije-uitloopmarkt, vertelt hun visie.
Niet alleen in Noordwest-Europa is dierenwelzijn een groot thema, maar ook in Amerika. Twee van de grootste inkopers van eieren in de Verenigde Staten (VS) kondigden in 2016 aan dat ze op termijn het gebruik van kooi-eieren wilden gaan uitfaseren: ’s werelds grootste retailer, Walmart, en fastfoodgigant McDonald’s. Het was de start van grote veranderingen op de Amerikaanse eiermarkt. Sinds dat moment kondigen steeds meer Amerikaanse bedrijven aan te willen gaan stoppen met kooi-eieren op termijn. Zij vragen hun toeleveranciers om deze transitie te maken en af te stappen van het houden van hennen in kooisystemen.
Meer vraag naar uitloop- en biologische eieren
Hoewel scharreleieren waarschijnlijk straks het grootste deel van de markt gaan uitmaken, is er ook een toenemende vraag naar vrije uitloop-, biologische, en andersoortige concept-eieren in Amerika. Volgens het American Egg Board worden er inmiddels zo’n 70 miljoen hennen in de Verenigde Staten in alternatieve huisvestingssystemen gehouden.
Welzijn hoger in vaandel in VS
Egg Innovations produceert enkel vrije-uitloopeieren (2 m²/hen) en ‘pasture raised’-eieren (10 m²/hen). Volgens Brunnquell wordt vrije uitloop steeds populairder bij de Amerikaanse consument, die zich steeds meer druk maakt om dierenwelzijn. “Consumenten steunen vrije uitloop omdat een groeiend deel van de bevolking veel waarde hecht aan dierenwelzijn”, zo zegt hij. “Met name de millennials groeien nu op en zijn steeds vaker degene die de keuzes maken als het gaat om inkoop voor henzelf en hun families. Zij hebben meer besteedbaar inkomen dan voorgaande generaties, dat ze kunnen uitgeven aan merken die aansluiten bij hun eigen normen en waarden.”
Geïntegreerd model
Egg Innovations zegt dat het langetermijncontracten aangaat met de legpluimveehouders die hen beleveren. Brunnquell: “Het koesteren van een sterk platteland voor toekomstige generaties aan familiebedrijven is onderdeel van ons DNA sinds dag één. We passen dit toe door samenwerkingen aan te gaan met legpluimveehouders waarin we beiden gelijk de risico’s dragen, en terug investeren in hun bedrijven.” Net als in veel Amerikaanse pluimvee-integraties worden de risico’s gedeeld, en ook de marges tussen het pakstation en de legpluimveehouders die hen beleveren. “Om een duurzame toekomst op te bouwen, sluiten wij de langstlopende contracten met onze samenwerkingspartners af in deze industrie, en we betalen bovengemiddeld om te zorgen dat families een bestendig inkomen hebben”, zegt Brunnquell.
Boeren zorgen voor de stallen, gereedschappen en arbeid, terwijl Egg Innovations de jonge hennen levert; evenals een biologisch, non-gmo voer tegen een vastgezette prijs die niet wordt beïnvloed door actuele marktontwikkelingen. “Egg Innovations ondersteunt zijn boeren-partners daarnaast altijd met toegang tot onder andere dierenartsen en nutrionisten”, zegt Brunnquell. “Daarnaast hebben zij voordeel van ons efficiënte transport en onze bedrijfsadviseurs.”
Tekst: Pluimvee/Boerderij – Bron: Boerderij – Foto: Shutterstock