Actualiteit

Franse pluimveevleessector lanceert actieplan om marktaandeel terug te winnen

Franse pluimveevleessector lanceert actieplan om marktaandeel terug te winnen

De Franse pluimveevleessector wilt meer Franse kip in eigen land afzetten, hiervoor lanceert de sector een actieplan om marktaandeel terug te winnen. Het actieplan komt er aangezien de Franse pluimveevleessector nog steeds terrein verliest op de import van pluimveevlees uit derde landen. Zo was in de eerste zeven maanden van dit jaar één derde van het geconsumeerde kippenvlees afkomstig uit het buitenland.

 

De voorzitter van het CIPC (Comité interprofessionnel Poulet de Chair, de organisatie voor de vleespluimveesector) Jean-Yves Menard meldde tijdens een recente persconferentie dat de eerder geconstateerde daling van 2 procent van de import van vleeskippen het gevolg was van de drastische daling van de out-of-home consumptie tijdens de lockdown afgelopen lente. Door de sanitaire crisis wordt dit jaar een daling van de consumptie van pluimveevlees voorzien van 1,1 procent.

 

Toenemende importcijfers

 

Volgens Agroberichten Buitenland voerde Frankrijk vorig jaar 19.668.600 ton pluimveevlees in, een bescheiden 1,5 procent meer dan in het voorafgaande jaar. “Doch dit gigantisch hoge cijfer kan absoluut niet stroken met de werkelijkheid. Dit aangezien de totale Franse productie in 2019 een 1,7 miljoen ton bedroeg of m.a.w. er zou 12 keer meer ingevoerd zijn dan dat ze produceren! De Fransen exporteren eveneens, alleen al naar ons land 1 miljoen vleeskippen per week. Wat neerkomt op zo’n 100.000 ton. In Frankrijk zou zo’n 45% van alle verwerkte kip uit het buitenland komen of zo’n 800.000 ton. Rekening houdende met hun export kan de import van buitenlands kippenvlees niet veel hoger zijn dan zo’n 500.000 ton of 40 x minder dan vermeld in het bericht van “Agroberichten buitenland”*. Gezien de prijzen van buitenlandse kip gemiddeld 2 keer lager liggen dan de Franse is de kans dus groot dat de import verder zal gaan stijgen. De CIPC meldt wel dat zo’n 70 tot 80 procent van het aanbod kippenvlees in de grote supermarkten van Franse afkomst zijn. De horeca koopt echter grotendeels buitenlandse kip in. Ook in de kant-en-klaar maaltijden zit vaak buitenlandse kip.

 

Actieplan van de sector

 

De gezamenlijke Franse pluimveevleessector wil nu hard aan de slag om deze tendens te keren. Doel daarbij is jaarlijks 2 procent van het verloren terrein te heroveren. Onderdelen van de strategie zijn: groter aandeel scharrel- en uitloopkippen produceren, herkomstetikettering (land van oorsprong) voor alle distributiekanalen doorvoeren, financiële steun vanuit de overheid voor de renovatie van pluimveestallen, broederijen en slachthuizen (vanuit het Covid-herstelplan te financieren.) Er wordt dus ingezet op verdere kwaliteitsverbetering, al wil men alle segmenten van de markt blijven bedienen. Dus ook de vraag naar ‘standaardkip’. Om dit te realiseren heeft de Franse overheid middelen vrijgemaakt voor de renovatie van pluimveestallen.

 

Tekst: Pluimvee* - Bron: Agroberichten Buitenland – Foto: Shutterstock

Te vinden in: Alle categorieën