Actualiteit

BoerBurgerBeweging als nieuwe Nederlandse politieke partij naar de Tweede kamerverkiezingen

BoerBurgerBeweging als nieuwe Nederlandse politieke partij naar de Tweede kamerverkiezingen

De BoerBurgerBeweging wil als politieke partij deelnemen aan de Tweede Kamerverkiezingen in Nederland op 17 maart 2021. De nieuwe partij wil eerlijk voedsel en het belang van een sterke agrarische sector voor Nederland, op de politieke agenda zetten.

BoerBurgerBeweging geeft @Boerburgertweet politiek gestalte

In Nederland is het sociale mediaplatform @Boerburgertweet, met ruim 11.000 volgers op Twitter en 20.000 op Facebook een groot succes. Hiermee bereikt @Boerburgertweet wekelijks tienduizenden mensen met het verhaal vanaf het boerenerf.

De BoerBurgerbeweging, opgericht door Henk Vermeer, Marc Strijker, Wim Groot Koerkamp, alle drie van agrimarketingbureau ReMarkAble in Deventer en journaliste Caroline van der Plas, willen echter nog een stap verder gaan en hebben het initiatief genomen voor de oprichting van de  nieuwe politieke partij. Als boerenpartij willen ze zeker niet bestempeld worden, maar wel als een BoerBurgerBeweging met een boodschap waar boeren zich kunnen in herkennen.

Waarom een BoerBurgerBeweging?

“Boeren en tuinders handelen al eeuwen naar eer en geweten, maar zijn er de laatste decennia niet in geslaagd gelijke tred te houden met veranderingen in het medialandschap. De agrarische sector wordt in allerlei dossiers stevig in het vizier genomen waardoor er bijna dagelijks ‘misstanden’ verschijnen in de media die het imago van de agrarische sector onrecht aandoet. BoerBurgerBeweging wilt hier weerwoord kunnen tegen bieden, niet door er tegen in te gaan, maar door zelf het positieve verhaal te vertellen. De consumenten op het belang wijzen van de agrarische sector, niet alleen wat eerlijk en veilig voedsel betreft, maar ook op vlak van economie, werkgelegenheid, landschapsbeheer en leefbaarheid op het platteland", aldus BoerBurgerBeweging.

Slaagkans?

Er klinken echter ook negatieve signalen omtrent de slaagkans van een dergelijke BoerBurger- Beweging. Waar voedsel enkele decennia geleden nog één van de hoofduitgave posten was van een gezin, bedraagt dit de dag van vandaag slechts een peulenschil. Waar in andere landen mensen in de rij staan aan te schuiven om kostbaar voedsel te bemachtigen, staan hier producenten in de rij om te mogen verkopen aan de consument, tegen ieder bod. De afwaardering van voedsel heeft gezorgd voor een gelijk opgaande afwaardering van de producenten. Het is dus maar de vraag of de maatschappelijke waardering voor de producenten omhoog zal gaan als de waarde die voedsel inneemt niet omhoog gaat.

Tekst: Pluimvee – Bron: Pluimveeweb

Te vinden in: Alle categorieën