Actualiteit

De impact van multinationals als McDonald’s op de productieketen

De impact van multinationals als McDonald’s op de productieketen

In september 2015 kondigde McDonald’s aan om tegen 2025 enkel nog maar gebruik te maken van kooivrije-eieren in de US. Wanneer McDonald’s deze aankondiging maakte, hebben meer dan 200 andere voedingsbedrijven hen dezelfde doelstellingen voorop gelegd. Slechts drie jaar later is één derde van de toelevering van eieren aan McDonald's in de US al afkomstig van alternatieve systemen.

Omschakeling naar kooivrije-eieren

McDonalds, goed voor een jaarlijkse afname van 2.000.000.000 eieren per jaar in de US (2 % van de totale productie in de USA), kondigde in 2015 aan om tegen 2025 volledig over te stappen op kooivrij-eieren. Gelijktijdig met McDonald’s hebben meer dan 200 andere voedingsbedrijven, waaronder Starbucks, Nestle,…, dezelfde doelstellingen gemaakt. Dit illustreert de impact die multinationals kunnen uitoefenen op de productieketen.

Prijsverschil slinkt

Door de toegenomen vraag van kooivrije-eieren, daalde de prijs opmerkelijk. In 2017 bedroeg de kostprijs zo’n 15 dollar/100 eieren (13,39 EUR), dit is sinds vorig jaar geslonken tot 6,75 dollar/100 eieren (6,75 EUR). In België bedroeg, gemiddeld genomen voor alternatieve witte eieren in 2018 en gebaseerd op de notering in Kruisem, de prijs 6,67 EUR.

Tekst: Pluimvee – Bron: PoultryWorld

Te vinden in: Leghennen